Dec 5, 2012

Adobe Ilustrator #1: Pengenalan

Adobe Illustrator adalah editor vektor grafik yang dibangunkan dan dipasarkan oleh Adobe Systems Inc. Illustrator adalah sama dalam skop, pasaran dan fungsi kepada pesaingnya, CorelDraw dan Macromedia Freehand.Versi terbaru, Illustrator CS6, adalah generasi kelima belas dalam produknya.



CS5 telah dikeluarkan pada April 2010 didatangkan dengan beberapa penambahbaikan kepada fungsi yang sedia ada. Ciri-ciri baru Illustrator CS5 ini termasuk Perspective Grid tool yang diambil dari Freehand, satu Bristle Brush (untuk strok mencari lebih semulajadi dan pelukis) dan satu update komprehensif untuk strok, dirujuk kepada oleh Adobe sebagai "Strok Cantik ".


Program yang menyokong fail AI

Selain dari Adobe Illustrator, aplikasi berikut boleh mengedit fail .ai.:
  • CorelDRAW  boleh mengedit format fail dengan beberapa batasan.
  • Corel Paint Shop Pro juga boleh mengedit format fail ini.
  • Freehand boleh membuka dan mengedit. Ai format fail versi 8 atau lebih rendah. Freehand akan mengeksport ke .ai versi 7.
  • Ghostscript (GPL berlesen program) boleh menukar fail nota tambahan AI ke dalam pelbagai format, dan juga membolehkan program-program yang menggunakan Ghostscript seperti GIMP untuk mengimport fail AI.
  • Inkscape (percuma, program berlesen GPL) boleh mengimport versi lama berasaskan PostScript Adobe Illustrator format (sehingga untuk AI ver.8) dan fail AI berdasarkan PDF (AI 9.0 dan ke atas).
  • Skencil (GPL berlesen program) juga mendakwa mempunyai beberapa sokongan AI.
  • sK1 (percuma, GPL berlesen vektor grafik editor) menyokong PostScript berasaskan AI fail sehingga AI ver. 9.
  • UniConvertor (percuma, GPL berlesen vektor grafik converter) menyokong PostScript berasaskan AI fail sehingga AI ver. 9.
  • Xara Xtreme mempunyai sokongan untuk format yang seperti digambarkan. Xara Xtreme untuk Linux mempunyai sokongan yang serupa.
  • XnView, freeware converter format grafik, mendakwa dapat membaca format fail AI, jika fail AI telah disave dengan pilihan PDF. Ia tidak menyokong AI semua subformats.
  •  FlexiSign (Vektor Program yang digunakan dalam Signmaking) Boleh membaca fail AI.

WORKSPACE


Anda mencipta dan memanipulasi dokumen dan fail anda dengan menggunakan pelbagai elemen, seperti panel, bar, dan tingkap. Mana-mana susunan unsur-unsur ini dipanggil ruang kerja. Ruangkerja aplikasi yang berbeza dalam Adobe ® Creative Suite ® 5 bahagian penampilan yang sama supaya anda boleh bergerak antara aplikasi mudah. 

     Anda juga boleh menyesuaikan  cara anda bekerja dengan memilih dari ruang kerja (workspace) beberapa preset atau dengan mewujudkan satu workspace mengikut citarasa anda sendiri.Walaupun susun atur lalai workspace berbeza, namun anda memanipulasi elemen-elemen mengikut kesusaian workspace dipilih.


(.....bersambung pada post akan datang)







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...