Dec 12, 2012

Adobe Ilustrator#1 : Pengenalan (Sambungan)



• Application bar merentasi bahagian atas mengandungi penukar ruangkerja, menu (Windows sahaja), dan aplikasi kawalan lain. Pada Mac bagi produk tertentu, anda boleh menunjukkan atau menyembunyikan ia menggunakan menu Window.

• Tools pane mengandungi alat untuk mencipta dan menyunting imej, hasil seni, elemen halaman, dan sebagainya.

• Control panel memaparkan pilihan untuk alat yang sedang dipilih. Illustrator, panel Kawalan memaparkan pilihan untuk objek yang sedang dipilih. (Dalam Adobe Photoshop ® ini dikenali sebagai bar Options. Dalam Adobe Flash ®, Adobe Dreamweaver ®, dan Adobe Fireworks ® ini dikenali sebagai Property Inspector.

• Document window memaparkan fail yang anda bekerja di. Document window boleh menjadi tab dan, dalam kes-kes tertentu, dikumpulkan.

• Panel membantu anda memantau dan mengubah suai kerja anda. Contohnya termasuk Timeline dalam Flash, panel Berus dalam Illustrator, panel Lapisan dalam Adobe Photoshop ®, dan panel Gaya CSS dalam Dreamweaver. Panel boleh dikumpulkan dan disusun.

•Application frame mengumpulkan semua unsur-unsur ruang kerja di tetingkap tunggal, bersepadu yang membolehkan anda menganggap Application bar sebagai satu unit tunggal. Apabila anda memindahkan atau mengubah saiz rangka Application bar atau mana-mana unsur-unsur, semua unsur-unsur di dalamnya bertindak balas kepada setiap tidak lain bertindih begitu. Panel tidak hilang apabila anda menghidupkan Application bar atau apabila anda secara tidak sengaja klik daripada Application bar  itu. Jika anda bekerja dengan dua atau lebih Application bar,  anda boleh meletakkan setiap sisi Application bar menyebelah pada skrin atau pada dual monitor.


SAVING FILE

Apabila anda menyimpan atau mengeksport artwork, Illustrator menyimpan sebagai fail. Struktur data bergantung kepada format fail yang anda pilih.

Terdapat lima format fail iaitu  AI, PDF, EPS, FXG, dan SVG. Semua format ini dipanggil native formats kerana mereka boleh mengekalkan semua data Illustrator, termasuk multiple artboard . (Untuk PDF dan format SVG, anda mesti memilih Preserve Illustrator Editing Keupayaan pilihan untuk mengekalkan semua data Illustrator.) EPS dan FXG boleh menyimpan artboards individu sebagai fail berasingan. SVG menyimpan artboard aktif sahaja; bagaimanapun, kandungan dari semua artboards dipaparkan.

Anda juga boleh mengeksport artwork dalam pelbagai format fail untuk selain Illustrator. Ini format dipanggil non-native formats kerana Illustrator tidak akan mampu untuk mengambil semua data jika anda membuka semula fail dalam Illustrator. Atas sebab ini, ia adalah disyorkan bahawa anda menyimpan karya seni dalam format AI dahulu sehingga anda selesai menyiapkan artwork anda, dan kemudian mengeksport artwork itu ke format akhir yang dikehendaki.



Simpan dalam format Illustrator
Jika dokumen anda mengandungi lebih daripada satu artboard dan anda mahu menyimpan ke versi llustrator, anda boleh memilih untuk menyelamatkan artboard setiap sebagai fail yang berasingan atau menggabungkan kandungan dari semua artboards ke dalam satu fail. Caranya:

1 Pilih File

> Save As or File
> Save A Copy.


2 Taip nama fail, dan memilih lokasi untuk fail disimpan

3 Pilih Illustrator (*. AI) sebagai format fail, dan klik Save.

4 Dalam kotak Options dialog Illustrator, tetapkan pilihan yang dikehendaki dan klik OK.



CUSTOMIZING SHORTCUT KEY

Keyboard shortcuts membuat anda lebih produktif dalam Illustrator. Anda boleh menggunakan default shortcuts yang disertakan dengan Illustrator, atau menambah dan menyesuaikan jalan pintas untuk memenuhi keperluan anda.

    Illustrator membolehkan anda melihat senarai semua shortcuts  dan mengedit atau membuat shortcuts  Keyboard Shortcuts kotak dialog berfungsi sebagai editor shortcuts  dan termasuk semua arahan bahawa pintasan shortcuts, beberapa yang tidak ditangani dalam set default shortcuts.

   Anda boleh menentukan set anda sendiri shortcuts  menukar shortcuts individu dalam satu set, dan beralih antara set shortcuts  Sebagai contoh, anda boleh membuat set yang berasingan untuk workspace yang berbeza yang dipilih dari menu Window Workspace.





Tamat pembelajaran untuk post Adobe Ilustrator#1 : Pengenalan.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...