Jun 22, 2013

Mengenali Komponen Dalaman Komputer

Definisi: Komponen Dalaman


Secara amnya komponen dalaman merupakan sebahagian daripada senibina komputer. Ia terlindung di dalam casing komputer, dan dikawal oleh sistem pengoperasian (OS). Untuk membina, mengupgrade atau membaiki sesebuah komputer, kita hendaklah mengenali dan mempelajari komponen-komponen yang digunakan.

Papan induk (Motherboard)

Merupakan 'jantung' kepada komputer. Ia mengandungi penyambung untuk melampirkan papan tambahan (juga dikenali sebagai expansion card). Biasanya, mengandungi CPU, BIOS, memori, antara muka storan massa, port bersiri dan selari, slot expansion, dan semua controller diperlukan untuk mengawal peranti periferal standard, seperti keyboard.


CPU (Central Processing Unit)

CPU adalah akronim untuk Cental Processing Unit. Ia adalah 'otak' kepada komputer. Pada mesin yang besar, CPU memerlukan satu atau lebih papan litar bercetak. Pada komputer peribadi dan stesen kerja kecil, CPU ini ditempatkan di dalam cip tunggal dipanggil mikropemproses. 


BIOS


Disebut “bye-ose” singkatan bagi input asas / output sistem. Ia dibina dalam perisian yang menentukan apa yang komputer boleh lakukan tanpa mengakses program dari cakera. Pada PC, BIOS mengandungi semua kod yang diperlukan untuk mengawal keyboard, memaparkan skrin, pemacu cakera, komunikasi siri dan beberapa fungsi yang pelbagai. Biasanya diletakkan di dalam cip ROM pada motherboard. Banyak PC moden mempunyai flash BIOS, yang bermaksud bahawa BIOS telah direkodkan pada cip flash memori yang boleh dikemaskini.


RAM


Disebut Ramm, singkatan untuk memori akses rawak. Merupakan komponen standard pada mana-mana peralatan elektronik, untuk penyimpanan data sementara. Malahan di dalam printer juga terdapat komponene RAM. Terdapat 2 jenis RAM iaitu :

i) Dynamic RAM (DRAM)
ii) RAM statik (SDRAM)
 

Kedua-dua jenis RAM adalah volatile, yang bermaksud bahawa mereka kehilangan kandungannya apabila kuasa dimatikan. 



ROM


Disebut Rahm, singkatan untuk membaca memory sahaja, memori komputer di mana data telah prarakam. Tidak seperti memori utama (RAM), ROM mengekalkan kandungannya walaupun komputer dimatikan. Kepelbagaian ROM adalah PROM-programmable read only memory (diprogramkan ingatan baca sahaja). PROMS dihasilkan sebagai cip kosong di mana data boleh ditulis dengan peranti khas yang dipanggil PROM pengaturcara. 


Storan (Storage Device)

Hard Disk
Merujuk kepada pelbagai teknik dan alat-alat untuk menyimpan jumlah data yang besar. Peranti storan massa mengekalkan data walaupun komputer dimatikan. Terdapat empat jenis iaitu :

Diskett

CD


Tapes


Cakera liut: agak perlahan dan mempunyai kapasiti yang kecil, tetapi ia mudah alih, murah dan sejagat
Cakera keras: Sangat cepat dan lebih banyak kapasiti daripada cakera liut, tetapi juga lebih mahal. Terdapat beberapa sistem cakera keras yang mudah alih.
Cakera optik: (aka CD) Tidak seperti cakera liut dan keras, yang menggunakan elektromagnetisme untuk mengekod data, sistem cakera optik menggunakan laser untuk membaca dan menulis data.
Pita: agak murah dan boleh mempunyai kapasiti simpanan yang sangat besar, tetapi mereka tidak membenarkan capaian rawak data.



Bekalan kuasa (Power supply)


Ia adalah komponen yang membekalkan kuasa kepada komputer. Bekalan kuasa akan menarik jumlah kuasa elektrik yang diperlukan dan menukarkan daripada AC ke DC. Bekalan kuasa yang tertinggi dari segi bilangan watt akan dijanakan. Komputer yang lebih berkuasa tinggi memerlukan lebihan watt bagi ia membolehkan memberikan kepada komponen. Secara umum, 200 watt adalah mencukupi untuk sebuah komputer.


Kad Grafik (Graphic card)



Satu papan litar yang dipasangkan ke dalam slot Motherboard, biasanya AGP (Accelerated Graphics Port) atau slot PCI-Express slot (PCI-E). Istilah ini biasanya digunakan untuk merujuk kepada yang slot berasingan, iaitu expansion card khusus yang dipasang pada motherboard komputer. Terdapat papan induk tertentu yang termasuk (dibina pada) kad grafik bersepadu ke dalam cip motherboard, yang bermakna kad grafik luaran tidak perlu ditambah kerana sudah ada. Tetapi jika suka bermain games atau mengedit video, kad grafik berkuasa tinggi amat diperlukan.


Semoga post ini dapat membantu anda mengenali komponen-komponen dalaman sesebuah komponen, seterusnya mengembangkan pengetahuan tentang komputer. Mana tau anda sudah boleh memasang sendiri komputer anda.



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...