Dec 20, 2012

8 Kerjaya Lumayan dalam bidang IT








Kerjaya dalam bidang IT boleh menjamin masa depan seseorang jika mempunyai kepakaran tinggi dan pengalaman yang meluas. Malahan seseorang yang mahir dalam bidang IT boleh membuka perniagaan sendiri. Berikut merupakan senarai 8 kerjaya IT yang boleh menjana pendapatan tinggi:


1) Database Manager
Bertugas  membangunkan dan mengendalikan,memantau database. Merupakan ketua dan pengajar teknikal kepada application/software developers. Mesti sentiasa memastikan database dalam keadaan baik (tiada gangguan akses).
GAJI TAHUNAN: > $88,129


2) Applications/Software Developer
Bekerja melaksanakan kajian, membangunkan,mengendalikan dan menguji aplikasi(cth:database,multimedia).
GAJI TAHUNAN: >$73,490


3) IT Security
Melakukan dua fungsi teras untuk syarikat. Yang pertama menyelia operasi keselamatan perusahaan melalui pengurusan penganalisis keselamatan organisasi. Yang kedua ialah mewujudkan polisi keselamatan perusahaan melalui proses dasar, rekabentuk dan latihan.
GAJI TAHUNAN: >$106,427


4) Data Center Manager
menyelia team dalam pusat data yang mengandungi sejumlah besar perkakasan komputer. Data Center Manager juga menyelia penyelenggaraan, perkhidmatan pelanggan dan pengurusan pekerja.
GAJI TAHUNAN: >$106,800



5) IT Operations Manager
Bertugas sebagai juruteknik, pengurus, penganalisis, pengendali, dan pakarSentiasa melaporkan dan menyelia projek, dan mesti cekap bertindak balas apabila sesuatu kejadian berlaku.
GAJI TAHUNAN: >$88,416


6) IT Director
Mengendalikan beberapa projek sekali gus, menyelesaikan masalah dengan cepat dan bekerja pada kapasiti puncak pada setiap masa. Bertanggungjawab untuk sebahagian besar bajet IT.
GAJI TAHUNAN: >$163,437


7) Chief Information Officer
Perlu bekerja di banyak projek, dan membuat keputusan penting dengan cepat.Sentiasa bersedia bila dipanggil bekerja dan telah mudah dijejaki walaupun bercuti.Sentiasa memotivasi dan mendalangi kerja-kerja lain, memastikan semua ahli pasukan dapat melaksanakan kebolehan mereka dan memastikan team menuju objektif yang untuk sebarang projek.
GAJI TAHUNAN: > $150,000


8)Web Administrator
Menyelenggara perkakasan dan perisian kritikal untuk fungsi laman web organisasi. Memonitor penggunaan dan prestasi, melakukan bakcup, troubleshooting dan menyelesaikan isu-isu yang timbul pada web.
GAJI TAHUNAN: >$74,435

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...