Apr 28, 2014

Tips Memiliki Power Bank



Smartphones di pasaran sekarang kebanyakkannya mempunyai suatu persamaan ketara iaitu cepat kehabisan bateri. Ini amat menyusahkan pengguna smartphones dalam menggunakannya pada tempoh yang lama dan perlu mengecas semula. Menambah malang lagi jika smartphones kehabisan bateri pada waktu kecemasan.
          
           Namun dengan perkembangan teknologi terhasillah suatu peralatan yang membantu pengguna mengecas smartphones mereka di mana-mana sahaja tanpa perlu menghubungkan dengan plug kuasa. Ia dipanggil POWER BANK.

           Pada masa kini terdapat pelbagai jenis power bank yang terdapat dipasaran. Ia berbeza dari segi rekaan dan output kuasa. Output kuasa power bank diukur dalam milliampere-hour (mA·h or mAh). Semakin tinggi nilai mAh semakin besar kuasa yang boleh digunakan untuk mengecas smartphones. Kandungan bateri dalam powerbank adalah dari jenis Li-Ion dan Li-Polymer. Powerbank jenis Li-Polymer lagi bagus berbanding Li-Io kerana ia lebih tahan panas dan jangka hayat lama.



          Sebelum membeli sesebuah powerbank, sila baca Tips Memiliki Power Bank ini:-


Periksa kapasiti kuasa yang dipamerkan samada betul atau tidak
Powerbank 12,000mAh, kapasitinya dikira seperti ini :

3000mAh x 4 = 12,000mAh.

Tetapi, jika kapasiti sebenar bateri di dalamnya hanya 2200mAh contohnya, anda hanya mendapat 2200mAh x 4 = 8800mAh.

Untuk powerbank yang mempunyai kapasiti 18,000mAh pula, kapasitinya dikira seperti ini :

3000mAh x 6 = 18000mAh

Tetapi, jika kapasiti sebenar bateri di dalamnya hanya 2200mAh contohnya, anda hanya mendapat 2200mAh x 6 = 13,200mAh.


Beli jenama yang dikenali dan dijamin waranti
Bateri yang dibuat di Jepun seperti Sanyo dan Panasonic mempunyai kapasiti 3100mAh, dan mempunyai waranti setahun. Walaupun hargnya mahal tetapi berbaloi untuk dimiliki. Sila berhati-hati dengan powerbank yang memiliki kuasa mAh tapi berharga murah. Mesti ada yang tidak kena dengan powerbank tersebut.
Panasonic KBC-L2B Sanyo Eneloop Li-ion PowerBank 5000mAH White



Periksa originaliti powerbank
Sebelum membeli periksa rekabentuk powerbank tersebut. Ini kerana pada masa sekarang terdapat klon-klon powerbank yang berlambak dipasaran. Jika terdapat kecacatan rekaan pada powerbank, itu menunjukkan ia adalah palsu. Untuk membantu pengguna dalam pembelian powerbank, pengilang powerbank kini telah meletakkan no siri terhadap produk mereka untuk memudahkan pengguna memeriksa keaslian powerbank yang ingin dibeli.



Beli dari pengedar sah
Elakkan membeli dari talian internet ataupun dari orang peseorangan. Membeli dari pengedar yang sah anda akan mendapat jaminan waranti jika apa-apa berlaku semasa tempoh menggunakan powerbank yang dibeli. Malahan pengedar akan memberitahu powerbank yang bersesuaian dengan smartphones anda kerana tidak semua powerbank boleh digunakan secara universal.


Tips terakhir, belilah powerbank yang original dan berkualiti supaya boleh digunakan untuk tempoh yang lama. Biar mahal asal bagus.

Jangan terbeli powerbank berkuasa pasir.he2




         

          

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...