Oct 31, 2013

Phonebloks yang Futuristik

Masih anda ingatkan video di bawah ini?




Ya, ini Phonebloks merupakan idea Dave Hakkens, seorang perekacipta dari Belanda. Beliau menekankan teknologi telefon sekarang boleh diubahsuai menjadi lebih mesra teknologi dan mesra alam, dengan memecahkan komponen-komponen telefon kepada beberapa bahagian. Dengan cara tersebut, apabila sesuatu bahagian komponen rosak atau mahu diperbaharui, kita boleh mengantikannya hanya pada bahagian tersebut dan bukannya secara keseluruhan komponen. Konsep ini seakan-akan meniru konsep permainan Lego.


Konsep Phonebloks


     Konsep Dave Hakkens ini telah menjadi viral dengan sokongan ramai daripada pengguna internet seluruh dunia hasil perkongsian melalui Facebook dan Twitter. Lihat sahaja hits yang telah dicapai iaitu 378,120,360 orang. Khabarnya konsep Phonebloks ini bakal direalisasikan oleh Motorola ( Project Ara). Kita tunggu dan lihat sama ada Phonebloks berjaya atau hanya tinggal konsep sahaja.


Jumlah sokongan pada konsep Phonebloks
Dave Hakkens juga mencetuskan satu lagi idea yang menarik iaitu 'Precious Plastic' sesiapa saja boleh menghasilkan plastik sendiri menggunakan plastik kitar semula. Konsep yang sangat mesra alam.


TERKINI! TERKINI! TERKINI!

Dave Hakkens telah berkerjasama dengan Motorola untuk menghasilkan Phonebloks


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...