May 21, 2013

Rangkaian aka Network


Maksud Rangkaian

Definisi tradisional "rangkaian" adalah kumpulan komputer yang disambungkan bersama-sama untuk berkongsi sumber seperti program-program, fail, pencetak, dan cakera penyimpanan. Walau bagaimanapun rangkaian moden juga termasuk sambungan ke peranti mudah alih / mudah alih (seperti tablet PC, komputer riba, PDA, kamera digital, pemain MP3 mudah alih dan telefon mudah alih), peranti hiburan rumah (seperti TV, pemain video / perakam, stereo, dan radio ), peralatan rumah (seperti peti sejuk dan mesin basuh), dan alat-alat pemantauan atau sensor. Benda yang dipakai (seperti jam tangan, pakaian) dan mungkin objek hidup seperti manusia, haiwan, dan pokok akan menjadi rangkaian-dapat pada masa akan datang, ini bukan perkara yang mustahil untuk dilaksanakan.

Reka bentuk rangkaian bukan sukar untuk difahami, namun kebanyakkan ia menumpukan pada kerjaya profesional IT atau pakar rangkaian sebelum ini kerana ia hanya mengenai perkara yang berkaitan rangkaian syarikat besar dengan pendawaian yang kompleks dan bilangan komputer yang banyak. Kini reka bentuk rangkaian diaplikasikan ke alam pengguna akhir kerana populariti yang semakin meningkat iaitu rangkaian tanpa wayar  (ad-hoc) sama ada menggunakan IrDA dan Bluetooth, juga teknologi rangkaian rumah semasa seperti Ethernet, Wi-Fi.



Fungsi Rangkaian

Kebanyakkan aktiviti rangkaian adalah secara atas talian (online) sebagai contoh:
  • Perbankan.
  • Membayar bil.
  • Membeli barangan runcit.
  • Menempah tiket melancong.
  • Menghantar mesej.
  • Mengambil bahagian dalam perbincangan.
  • Melakukan penyelidikan.
  • Bermain permainan online

Senibina Rangkaian

Seni bina rangkaian  menggambarkan hubungan antara nod (perkakasan@perisian) dalam rangkaian. Terdapat dua jenis seni bina rangkaian iaitu:-

Rangkaian client-server 

Mempunyai nod yang berfungsi sebagai pelayan (server) yang menyediakan sumber-sumber (contohnya program, cakera, pencetak) bagi nod lain (komputer pelanggan) dan menguruskan pelanggan (client) akses kepada sumber-sumber rangkaian. Rangkaian korporat biasanya pelanggan-pelayan dengan satu atau lebih pelayan yang menyimpan maklumat korporat dan komputer pekerja sebagai pelanggan.


Rangkaian peer-to-peer 

Tidak mempunyai pelayan, setiap nod (komputer) dalam rangkaian boleh berkongsi sumber sendiri dengan nod yang lain dan lain-lain dan perlu menentukan tahap akses nod kepada sumber-sumber perkongsian. Rangkaian rumah biasanya jenis peer-to-peer. Rangkaian peer-to-peer juga dikenali sebagai workgroup.


Jenis-jenis rangkaian

PAN

PAN (Personal Area Network) adalah satu rangkaian yang menghubungkan komputer, perkakasan dan alat-alat lain di dalam ruang operasi peribadi (individu atau kumpulan kecil).
PAN biasanya dilaksanakan dengan menggunakan (RF) teknologi tanpa wayar, iaitu ZigBee (lowrate), Bluetooth (kadar sederhana) dan WiMedia / UWB (kadar tinggi). Liputan PAN adalah kira-kira 10 hingga 100 meter.

LAN

LAN (Local Area Network) adalah satu rangkaian yang menghubungkan komputer, perkakasan dan alat-alat lain di dalam sebuah bangunan (misalnya pejabat, rumah) atau di kawasan yang terhad. Liputan LAN biasa adalah kira-kira 50 hingga 300 meter.
LAN juga dikenali sebagai rangkaian kampus. Kebanyakan LAN hari ini dilaksanakan dengan menggunakan Ethernet. LAN tanpa wayar menggunakan teknologi Wi-Fi juga tumbuh di populariti sebagai alternatif kepada Ethernet sedia ada.

MAN

MAN (Metropolitan Area Network) adalah satu rangkaian yang luas bandar. Had liputan tidak menentu, tetapi pelaksanaan sebenar mungkin mempunyai pelbagai sehingga 50 km di kawasan bandar, pinggir bandar atau luar bandar. MAN dibina untuk menghubungkan LAN, menyediakan akses kepada kandungan khas dan kelajuan tinggi akses internet. MAN dilaksanakan dengan menggunakan teknologi seperti ADSL atau VDSL, HFC (CATV), FTTN atau FTTH / FTTP, dan WiMAX.

WAN

WAN (Wide Area Network) adalah satu rangkaian yang meliputi kawasan geografi yang lebih besar. PSTN (rangkaian telefon tetap) dan PLMN (mobie rangkaian selular telefon seperti GSM, CDMA, dan 3G) adalah contoh WAN. WAN terbesar adalah Internet yang mempunyai liputan di seluruh dunia.



Itulah serba sedikit informansi mengenai rangkaian, diharapakan post ini membantu anda memahami asas-asas sesebuah rangkaian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...