Oct 29, 2012

iPad mini vs Nexus 7? Which one better?

Adakah anda tengah memikirkan tablet iPad mini atau Google Nexus 7 untuk dibeli? Tidak tahu mana satu yang lebih baik dan berbaloi? OK, cuba baca tips ini terlebih dahulu, kemudian baru decide pilihan anda itu.....





Which one better?




Brain Power
iPad mini dijanakan processor A5 dual core, manakala Nexus 7 lebih berkuasa iaitu menggunakan processor Tegra 3 quad core.
Winner: Nexus 7


RAM
Nexus 7 dijanakan dengan 1GB RAM untuk memastikan kelancaran penggunaannya, berbanding iPad mini yang hanya menggunakan 512MB RAM. RAM yang tinggi meningkatkan keupayaan aplikasi dijalankan dengan lancar dan sempurna.
Winner: Nexus 7


Storage
iPad mini memiliki pilihan storan 16GB,32GB dan 64GB, manakala Nexus 7 hanya menawarkan 2 pilihan storan sahaja iaitu 16GB dan 32GB.
Winner: iPad mini


Display
Walaupun saiz skrin Nexus hanya 7" berbanding iPad mini yang berukuran 7.9", tetapi Nexus 7 (1280 X 800,216 pixel per inch ) menawarkan resolusi yang lebih baik berbanding iPad mini (1028 X 768, 163 per inch).
Winner: Nexus 7


Weight
iPad mini lebih ringan (~32g kurang daripada Nexus 7) kerana menggunakan material aluminium sebagai bahan binaannya.
Winner: iPad mini


Connection
Nexus 7 hanya menawarkan sambungan WiFi untuk melayari internet, manakala iPad mini memiliki sambungan WiFi,3G dan LTE.
Winner: iPad mini


Price
iPad mini belum dilancarkan di sini lagi, namun dijangkakan perbezaan harga hanya sedikit, mungkin dalam lingkungan ~RM100-RM200 perbezaan. Nexus 7 telah dilancarkan pada bulan September dan harga yang ditawarkan RM999.
Winner: Nexus 7 (?)


Application
Untuk Nexus 7, aplikasi ditawarkan sehingga 600,000 lebih untuk didownload pada Google Play, manakala iPad mini  boleh mendowload sehingga 275,000 lebih aplikasi pada App Store.
Winner: Nexus 7


Battery
Dianggarkan iPad mini boleh bertahan sehingga 10 jam penggunaan, berbanding Nexus 7 yang hanya 9.5 jam sahaja masa penggunaan.
Winner: iPad mini


Camera
iPad mini menawarkan 5MP pada rear camera dan 1.2MP pada front camera. Kekurangan Nexus 7 ialah hanya menawarkan front camera (1.2MP) sahaja.
Winner: iPad mini

Color
Ada dua pilihan warna untuk iPad mini, iaitu hitam dan putih. Nexus 7 pula hanya ada 1 warna utama, iaitu coklat.
Winner: iPad mini



Total Win???
...
...
...
...
...
...
...
...
...

iPad mini
Results: 6 Win
Nexus 7
Results: 5 Win
The WINNER iS:
iPad mini



Layankan video promo iPad mini:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...