Sep 16, 2012

Who is Tim Berners-Lee?




World Wide Web telah dicipta pada tahun 1990 oleh Tim Berners-Lee. Berners-Lee bekerja di European Particle Physics Laboratory (CERN) di Geneva, dan pada masa itu, tidak ada satu sistem operasi telah datang untuk menguasai pasaran. Oleh itu, saintis yang bekerja di CERN telah membawa masuk sistem komputer mereka sendiri, dan walaupun hakikat bahawa mereka telah bekerja bersama-sama memotong teknologi terkini, mereka tidak mempunyai cara sebenar untuk berkongsi data mereka dengan satu sama lain kecuali di atas kertas.

Dalam tahun 1960-an, para saintis di IBM dibangunkan Standard Generalized Markup Language (SGML), yang merupakan bahasa untuk mewujudkan bahasa-bahasa lain. Juga pada tahun 1960-an, penyelidik di Universiti Brown dan Stanford dibangunkan hiperteks, kaedah menghubungkan maklumat yang sama.

Berners-Lee membangunkan HTML dengan menggabungkan kedua-dua konsep: Beliau mengambil idea hiperteks dan digunakan melalui SGML. Beliau juga dibangunkan Hypertext Transfer Protocol (HTTP), yang membolehkan komputer dirangkaikan untuk pertukaran dokumen HTML, dan pelayar  / editor pertama, yang dipanggil WorldWideWeb, satu nama yang kemudiannya diterima pakai untuk keseluruhan sistem sekarang.

Kali pertama Berners-Lee menggunakan teknologi baru ini adalah pada Hari Krismas, 1990. Ia mengambil masa beberapa tahun untuk benar-benar digunapakai secara meluas, tetapi menjelang tahun 1995, syarikat baru seperti Yahoo! dan Amazon.com telah diasaskan, dan bersama-sama dengan pelayar Netscape, Web telah membantu memperkembangkan HTML dengan pantas.

Sumber: HTML,XML and CSS by Rob Huddleston (2008)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...