Mar 16, 2023

10 Perkara Android Lebih Bagus Daripada iOS


android logo


1) LEBIH BANYAK PILIHAN PERANTI:

Android tersedia pada rangkaian peranti yang lebih luas daripada pelbagai pengeluar mudah alih seperti SAMSUNG, OPPO, HUAWEI, VIVO, manakala iOS eksklusif untuk iPhone dan iPad Apple sahaja.

 

Sumber: Tech Juice

2) PILIHAN PENYESUAIAN:

Android membolehkan pengguna menyesuaikan hampir setiap aspek peranti, termasuk latar belakang, ikon aplikasi, tema dan widget, manakala iOS mempunyai pilihan penyesuaian yang lebih terhad dalam customasi.

 

3) SISTEM FAIL YANG LEBIH TERBUKA:

Android mempunyai sistem fail yang lebih terbuka, yang membolehkan pengguna mengalihkan fail dengan mudah dari satu aplikasi ke aplikasi lain, manakala iOS mempunyai pilihan yang lebih terhad dalam hal ini dan hanya menyokong produk Apple sahaja.

 

4) LEBIH BANYAK PILIHAN APLIKASI:

Google Play, gedung aplikasi Android, menawarkan lebih banyak aplikasi berbanding App Store iOS. Terdapat 2.87 juta aplikasi tersedia untuk dimuat turun di Google Play, Apple's App Store cuma ada 2.184 juta aplikasi yang kebanyakkannya berbayar. 

 

Sumber: Google Play

5) KEMAS KINI OS YANG LEBIH PANTAS:

Android sering mengeluarkan kemas kini OS lebih pantas daripada iOS, membolehkan pengguna mengakses ciri baharu lebih awal. Versi terbaru ialah Android 13 sudah dilancarkan, namun Android 14 kini dalam pembangunan dan boleh dicuba dalam versi beta.

 

6) LEBIH MUDAH UNTUK DISAMBUNGKAN KE PC:

Android mempunyai ciri yang memudahkan pengguna menyambungkan peranti mereka ke PC, termasuk penggunaan kabel USB biasa, manakala iOS memerlukan penggunaan kabel khusus (lighting cable) yang hanya tersedia pada produk Apple terutamanya iPhone.

 

7) MULTI TASKING TUGAS YANG LEBIH MUDAH:

Android mempunyai ciri berbilang tugas yang lebih mudah digunakan, yang membolehkan pengguna menggunakan berbilang aplikasi serentak dalam mod yang berbeza, manakala iOS mempunyai pilihan berbilang tugas yang lebih terhad. Android ada fungsi split screen, iOS tiada (lemah.. 😏) 

 


8) KEUPAYAAN UNTUK MENGGUNAKAN APLIKASI TERAKHIR DIGUNAKAN:

Android membenarkan pengguna menggunakan aplikasi terakhir digunakan dalam sejarah mereka, manakala iOS mempunyai had dalam hal ini. Contoh versi OS Android 9 masih boleh digunakan. Aplikasi Google masih boleh dipasang dan beroperasi dengan semua fungsi seperti versi Android 13.

 

9) PERANTI YANG LEBIH MAMPU MILIK:

Android mempunyai rangkaian peranti yang lebih luas daripada pelbagai pengeluar yang berharga lebih rendah daripada produk Apple. Harga semurah RM300 pun sudah boleh dibeli di Shopee atau Lazada.

 

10) AKSES PENGURUS FAIL YANG LEBIH MUDAH:

Android membenarkan pengguna memilih pengurus fail (file manager) sendiri, manakala iOS mempunyai pengurus fail yang terhad iaitu iCloud. 

 

#android
#androidOS 
#androidapps 
#androidphone 
#teamAndroid
#Androidsmartphones

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...